Starostwo Powiatowe w Łomży

86 215 69 00
Rocznica Powiatu Łomżyńskiego
Natura Flaga Unii Europejskiej Projekty UE
Pogoda dziś:
3°C
Biuletyn Informacji Publicznej BIP Kontrast Youtube
Slajd

Firma Dannte - postępowanie UOKiK

DATA PUBLIKACJI: 2019-01-08 17:12 | OPUBLIKOWAŁ: Marcin Pieńkowski
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko firmie Dannte.
Przedsiębiorca sprzedawał rewitalizator wody, a zawierana umowa dotyczyła rozbudowy instalacji wodnej.
W zawieranych umowach były postanowienia o braku możliwości odstąpienia od umowy po dokonaniu montażu urządzenia.

 

Firma Dannte - postępowanie UOKiK

Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpływały skargi na firmę Dannte z Nowego Tomyśla. Zgłoszenia dotyczyły prawa do odstąpienia od zawartej umowy. UOKiK wszczął w październiku 2018 roku postępowanie przeciwko Dannte.

Przedsiębiorca sprzedaje urządzenie filtrujące wodę. Przyjmuje zamówienia jedynie telefonicznie lub mailowo, a wcześniej sprzedawał produkt na prezentacjach. Przy zakupie rewitalizatora konsument otrzymuje do podpisu umowę o świadczenie usług rozbudowy instalacji wodnej. Firma montuje urządzenie w bardzo krótkim czasie. W umowie znajdują się postanowienia, że po wykonaniu usługi, za zgodą klienta nie przysługuje mu prawo do odstąpienia od niej.

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość (czyli przez telefon, internet) można odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia. W myśl tej samej ustawy, nie można odstąpić od umowy o świadczenie usług, jeśli usługa została w całości wykonana, a konsument zgodził się na to, wiedząc że utraci prawo do odstąpienia.  Jednak z przepisów wynika, że gdy przedsiębiorca sprzedaje towar i jednocześnie wykonuje usługę, stosuje się przepisy dotyczące sprzedaży rzeczy. Oznacza to, że ocenie UOKiK zgodnie z ustawą konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umów zawieranych z firmą Dannte w terminie 14 dni od zakupu.

Przedsiębiorca może wprowadzać klientów w błąd. Mogą oni sądzić, że po zamontowaniu urządzenia taka możliwość im nie przysługuje. Zakwestionowane działanie firmy może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Postępowanie UOKiK może zakończyć się nałożeniem na przedsiębiorcę kary finansowej w wysokości do 10 proc. obrotu a także nakazaniem zaprzestania stosowania praktyki i usunięcia jej skutków.

Więcej informacji o zakupach i umowach zawieranych na odległość na stronie: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Oddziały Federacji Konsumentów
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe  UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088, 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL