Motyl

Powiat Łomżyński

KONCERT "OD BACHA DO WSPÓŁCZESNOŚCI" Z AKCENTEM ŁOMŻYŃSKIM

KONCERT "OD BACHA DO WSPÓŁCZESNOŚCI" Z AKCENTEM ŁOMŻYŃSKIM

 

W dniu czwartego lipca br. w prastarej Łomżyńskiej Katedrze odbył się koncert organowy pn. „OD BACHA DO WSPÓŁCZESNOŚCI”  wpisujący się w 100-lcie  obchodów odzyskania przez Polskę Niepodległości, 25-lecie Międzynarodowego Festiwalu Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża i 600-lecie nadania praw miejskich Miastu Łomża.

Muzyka organowa o pięknym brzmieniu wypełniła jednocześnie wnętrze  kościoła i serca słuchaczy. To wyjątkowe spotkanie z muzyką  poprowadził Andrzej Ogórkiewicz, przybliżając sylwetkę wykonawczyni recitalu  Pani Ewy Bąk oraz kompozytorów poszczególnych epok, których utwory rozbrzmiewały w kościele.

Organistka zaprezentowała  słuchaczom w większości utwory  mniej znane, niektóre nigdy dotąd w Łomży nie wykonywane, drobne i monumentalne, tak aby ukazać walory tego wspaniałego królewskiego  instrumentu - organów..

Melomani mogli kolejno wysłuchać:


            Jako pierwszą Kompozycję Lobet den herrn op.101 nr 5,  Sigfrida Karg-Elerta.

Sigfrid Karg-Elert to kompozytor z przełomu XIX  i  XX wieku, jeden z największych kompozytorów swojej epoki, pedagog Konserwatorium Lipskiego. Wypracował osobisty styl, który poszerzył harmonię.

Potem  wysłuchano: Menueta (trans. Edwin H. Lemare) Luigi Boccheriniego włoskiego  kompozytora i wiolonczelisty epoki klasycyzmu oraz rokoko. Znamy go chociażby za pośrednictwem piosenki W. Młynarskiego „Obiad rodzinny”, która spopularyzowała menuet szerokim rzeszom słuchaczy  i powstałą w 1895r.  Toccatinę op.16 Aloÿsa Claussmanna. Była jednym z 543 dzieł skomponowanych przez tego pracowitego muzyka - Alzatczyka.

Kolejni kompozytorzy i grane przez Panią Ewę Bąk ich utwory to:
Claude-Benigne Balbastre – Canonnade,

Claude-Benigne Balbastrefrancuski kompozytor tworzący w epoce baroku. Jako szesnasty spośród siedemnaściorga rodzeństwa kontynuował profesję ojca rownież organisty. Był organistą w katedrze Notre Dame w Paryżu i Kościele Katerdralnym  Ludwika XVIII, uczył gry m.in. Królową  Antoninę. Jego sława była tak wielka, że kościoły nie mieściły słuchaczy.
            Raymond Bassal – Fanfare - kompozytor z XIX wieku wywodzący się z zamożnej

ziemiańskiej rodziny z południowej Francji. Działalność ziemiańska łączył z realizacją swoich muzycznych-pasji.
           Polibio Fumagalli – Marcia brilliant - kompozytor włoski z XIX wieku organista, pianista. Uczył w Konserwatorium w Mediolanie. Wywodził się z muzycznie uzdolnionej  rodziny, jego bracia byli również kompozytorami.


           Samuel Rousseau – Larghetto - kompozytor francuski, organista. Skomponował  8 oper, pisał muzykę religijną. Za twórczość muzyczną został odznaczony Legia Honorową.

          Paul Wachs – Te Deum - kompozytor francuski, żyjący w Paryżu na przełomie i połowy XIX i I pol.XX wieku, jako organista zastąpił   Camille Saint-Saënsa.


          I wreszcie  w murach katedry zabrzmiały  monumentalne dźwięki utworu Johanna Sebastiana Bacha – Fantazja  Komm, heiliger Geist, Herre Gott BWV 651

         J.S. Bach-cesarz muzyki organowej, tuz nad tuzy. To kompozytor najgenialniejszy. Napisał ponad 1000 utworów na organy.Był czas, że o nim zapomniano. Przywrócił go pamięci współczesnych w 1875 roku Felix Mendelson „Pasją wg.Sw.Mateusza” i odtąd J.S.Bach jest obecny w muzyce i kościołach, jego sława trwa. Przez ostatnie 1,5 roku kompozytor był niewidomy. Prosił żonę by spaliła wszystkie rękopisy. Na szczęście nie posłuchała męża. Niewiele brakowało aby objął stanowisko kapelmistrza w Bazylice w Gdańsku. O geniuszu kompozytora świadczy fakt iż  jego muzyka została nagrana na pozłacanym dysku i w 1977 roku  wystrzelona w przestrzeń kosmiczną, by tę genialną muzykę mogły znać przyszłe pokolenia.


          A później dla kontrasu lekka, dowcipna Humoreska op.101, nr 7 (trans. Edwin H. Lemare) Antonina Dvoȓȁka kompozytora czeskiego. Twórczość Dvoraka to synteza klasycyzmu  i romantyzmu. Skomponował wiele oper m.in. „Rusałkę”. Partię Rusałki śpiewają i chcą śpiewać wszystkie soprany na świecie.
          Na zakończenie koncertu organowego pojawił się akcent łomżyńskigrane mistrzowsko przez Pania Ewę Bąk  kompozycje Mariana Sawy – Modlitwa łomżyńska  i Oremus.

         Marian Sawa przez krytyków zwany tytanem lub pogromcą organów łączył umiejętnie wiele tradycji muzycznych, wykorzystywał cytaty z polskich pieśni kościelnych. Można go porównać z Feliksem Nowowiejskim. Skomponował  ponad 200 kompozycji cieszących się popularnością i chętnie wykonywanych.

        Utwór Modlitwę łomżyńską wykonał M. Sawa po raz pierwszy 17 września  2004 roku w Katedrze Łomżyńskiej, drugi utwór Oremus miał swoją inaugurację  w rocznicę śmierci kompozytora w 2009r. w Warszawie.

         Publiczność pożegnała artystkę owacją na stojąco, dziękując za mistrzowskie wykonania  różnorodnych utworów. 

2018-07-06 10:01 Opublikował: Wydział PRiK

Starostwo Powiatowe Łomża

Starostwo Powiatowe w Łomży
ul. Szosa Zambrowska 1/27
tel. (086) 215 69 00
fax. (086) 215 69 04 E-mail:starosta.blm@powiatypolskie.pl

Newsletter


Wykonanie strony: speed s.c.